fredag 8. november 2013

Spisestuen

Nå er det lenge siden det har vært et interiørinnlegg her, men når en får seg ny spisestue må den og slett bare vises frem. Spisestua var et finnvarp fra i sommer. Men du vet..ting tar tid. Spisestua var ikke særlig lekker. Den var sliten, hadde diverse skader og et gyselig stoltrekk, det måtte derfor en del timers jobb for å få den slik vi ville.
Vi glemte å ta "førbilde"  av hele spisestua, men her ser dere bordet etter at det er ferdig pusset. Beina er også pusset ganske mye, men det var litt av en jobb å få bort voks/lakklaget som dekket hver eneste mm. Skulle vi fått bort alt, måtte vi hatt det som en fulltidsjobb til neste år eller noe. Vi gikk derfor for "vi pusser hele bordflaten, resten pusser vi "litt", så maler vi med sperregrunning". (Ja, altså, først malte vi med heftgrunning uten kvistlakk, det resulterte i at alt ble gult igjennom malingen = nytt strøk med maling og dobbel jobb...æsj!)
Det gikk med en del hodebry for å finne ut hvilken farge vi skulle velge. Til slutt endte vi opp med å beise toppflaten i fargen: værbitt tre og male beina hvite. Grunnen til at det bare var toppflaten, var at den kunne pusses med maskin. Synes det ble en genial kombinasjon!
 Stolene ble malt hvite med nytt stofftrekk fra stoff og stil. 
Her kom også den nye lysekrona til sin rett. Jeg har vært på jakt etter en jeg liker, som ikke koster skjorta, i årevis. I vår fortalte tante at hun hadde en jeg kunne få. Den passet nemlig ikke inn på hytta deres likevel. Synd for dem, men veldig fint for oss. Tusen takk, tante M!

Jeg er kjempefornøyd med den nye spisestua! Heldigvis er Knerten for liten til å spise sammen med oss, dermed får bordet tid til å bli gjennomherdet før det braker løs med småbarnsgriseri og hamring. Får skaffe meg noe filt og en voksduk til å ha på toppen..hehe..

5 kommentarer:

  1. Flott spisestue, ganske lik den jeg selv har :D

    Ha en finfin helg,
    Klem fra Jatte :)

    SvarSlett
  2. Hei der!!
    Så fint det ble! Jeg har nesten sammen bord og stoler, men har beholdt alt brunt, min spisestue er også kjøpt på finn....Mye fint der:-) fulgte det med skjenker til spisestua? Vi har en stor og en liten skjenk...Fin farsdag!! Klem Siri

    SvarSlett