lørdag 19. januar 2013

Babyteppe til årets første prins

For en god stund siden, en veldig god stund siden, faktisk, begynte jeg på et babyteppe. Hvem mottakeren skulle bli var foreløpig ukjent. Det som er så genialt med dette teppet, er at det er perfekt for bilkjøring - i hvert fall helt til det blir mørkt.
Jeg valgte babyull (200g) og pinne 5 slik at teppet skulle bli lett og luftig. Det eneste en må gjøre for å strikke teppet er å legge ut en maske på starten av hver pinne. Dersom du ønsker hullrad gjør du dette i starten på hver pinne: strikk tre masker + et kast, så strikker du rett resten av pinnen. Strikk til du har brukt opp litt under halvparten av garnet. Deretter strikker du, hvis du vil ha hullrad, tre masker, et kast og tre masker sammen (evt bare fell en maske i starten på hver pinne). Du får da et diagonaltstrikket teppe. Fell av når du har tre masker igjen.
Oppskriften fikk jeg opprinnelig fra min tante for ca 10år siden, men da var det ingen hullkant. Den har jeg lagt til etter å ha fått litt bildeinspirasjon fra det store nettet. I etterkant viser det seg at det er dette mange kaller for "Mor Signe teppe" fra Nøstebarn. Hvem som opprinnelig har laget denne oppskriften er vel heller ukjent.
Et blått teppe med en liten hullkant var i grunnen ganske kjedelig. Jeg bestemte meg derfor for å hekle på en snerten bord/"blondekant" eller noe. Det ble en salig blanding av staver, luftmasker og luftmaskebuer fra hekleboka mi.
Nå er i hvert fall teppet klart til årets første barselbesøk. Vi gleder oss til å treffe den lille prinsen:)
Sola skinner i Bergen, og har i grunnen gjort det i det siste. Sol ute, sol inne, sol i hjertet, sol i sinnet. Sol, bare sol :)

1 kommentar:

  1. Kjempefint - og så utrolig koselig å få hjemmelagde gaver som kan brukes :)

    Flink er du!!

    God søndag og klem fra Tove

    SvarSlett