tirsdag 6. november 2012

Oppskrift til pjona votter

Jeg tenkte egentlig at jeg skulle ta bilder underveis, men det ble i grunnen litt vanskelig å ta bilder med en hånd i passelig avstand. I tillegg så satte jeg meg ned for å pjone og vips - der glemte jeg bildene..Huffda..Så dersom du trenger forklaring til hvordan du pjoner, får du heller gi en lyd, så skal jeg guide deg. En skal pjone løst, men ikke for løst. Jeg har en kollega som skulle teste pjoninga (jeg digger at jeg får med meg flere på denne trenden), men der ble det litt for løst. Ta et par runder og test på hånden din, så finner du ut hva som passer for deg :)
Frieblonders pjona votter:
Oppdatering: Jeg har brukt heklekrok nr 6 og cortina garn fra Spar Kjøp
  • Legg opp 30lm - festes med en kj. 
  • Pjon 9 runder i bakre maske.  
  • Pjon 4 runder i fremre maske - da vil du se at mønsteret forandres. (Dersom du ønsker en vott som går lenger ned over armen pjoner du et par runder til før du utvider til tommel. 
  • Nå skal du utvide til tommel - husk at det er forskjell på høyre og venstre vott. Legg ut 1maske annen hver runde, totalt 7ggr. Jeg bruker å ha en fargetråd som markerer hvor jeg har lagt ut, da blir det lettere å se. 
  • Nå skal du lage hull til tommelen: Jeg la ut 6lm, deretter hoppet jeg over 9masker og "festet/pjonet" i den 10 masken. Deretter er det bare å pjone i vei. 
  • Jeg har en litt lang hånd, men her må du nesten kjenne på det som passer til deg. Jeg har pjonet 14runder før felling eller til toppen av lillefingeren. 
  • *3m 2smn* repeter ut runden. 
  • 2 runder
  • *2smn 2m* repeter ut runden.
  • *2smn 2m* repeter ut runden.
  • *1m 2smn* repeter ut runden. 
  • *2smn* til det gjenstår ca 5masker (og fellingen ikke får en tupp).
Tommel: Tommelen består av de 9 maskene du hoppet over, de 6lm du laget + en maske ekstra i hver side (slik at man unngår hull). Pjon til passelig lengde (ca rett over leddet).

  • 2smn i hver side. 
  • 1 runde
  • 2smn i hver side
  • 1 runde
  • *2smn* til det gjenstår ca 5masker (og fellingen ikke får en tupp).
Fest alle trådene.
Vottene blir ekstra deilige om de børstes på innsiden. Har hørt at en skal bruke metallbørste, men i mangel på dette har jeg brukt neglebørste. Funket som ei kule. Deilige og gode å ha på seg. 
Til slutt kan du pynte med en heklekant og noen blomster. Her er det bare fantasien som setter en stopper. 

Håper dette var godt nok forklart. Dersom noe er uklart er det bare å ta kontakt, så skal jeg prøve å hjelpe så godt jeg kan:)

Du kan bruke oppskriften til eget bruk, men ikke videresalg. Dersom du bruker oppskriften er det fint om du linker tilbake til meg. 

1 kommentar: