onsdag 24. oktober 2012

Pjona votter med en romantisk snært

For en liten stund siden kom jeg over en hekleteknikk kalt pjoning. Ei venninne jeg nevnte det til holdt på å le seg skvett - for dette var et ord hennes 3åring kunne funnet på å si..hehe.. Men uansett om pjoning er et ganske rart ord, var det en til nå, ukjent teknikk for meg og jeg måtte bare prøve.
Pjoning er ikke vanskelig i det hele tatt. Kan du hekle, så kan du pjone. Også blir det så pent:)
På det første votteparet brukte jeg oppskrift jeg fant på nettet. Men dette funket ikke på min hånd. Da jeg tok dem på meg ble hånda mi helt sammenklemt og rar. Jeg har derfor laget min egen oppskrift - der jeg legger ut masker over tommelen. (Noe jeg trodde alle votter burde gjøre..)
For å gjøre vottene litt mer stæsja med en romantisk snært (og ikke så kjedelige) hekla jeg en kant som jeg sydde på.
De blå går langt oppover håndleddet, mens de rosa er litt kortere. Men til gjengjeld vil den lekre heklekanten synes litt bedre på de med rosa kant enn de andre.
På innsiden blir vottene børstet med en stålbørste - eller..nå har det seg slik at jeg ikke har stålbørste og aner ikke hvor jeg kan få kjøpt det. Da tar man det nest beste, nemlig negleskrubb. Det å børste vottene på innsiden var en innertier, genialt, utrolig deilig! Nå kan vinteren bare komme - jeg er klar med mine fine og varme pjona votter :)
Dersom noen er interessert i oppskrift og beskrivelse av hvordan dette gjøres, får dere gi meg en respons. Men for de av dere som vet at dere får julegave av meg i år: hold dere langt unna pjoneteknikken til sånn ca januar. Bare sånn i tilfelle ;-) hihi..

9 kommentarer:

  1. Utrolig fint, Åshild! Jeg har sagt det før, og jeg sier det igjen - du er superflink! Kjempegøy å følge bloggen din og se hva du tryller frem. Blir veldig inspirert :-)

    SvarSlett
  2. Kjempeflotte, hva du får gjort :)7Har et par pjonevotter og de er superfine og deilige, mamma pjonet for noen år siden :) Lekkert med heklekanten, det lille ekstra :)

    Smart med håndskrubb, det trenger mine verkstedhender, så det skal prøves. Takk for oppskrift :)

    Klem fra Tove

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for det, Tove! Regner med mammas pjonevotter er like gode som mine:) Håper du blir fornøyd med håndskrubben.
      klem

      Slett
  3. Hei! Km over bloggen din i kveld da jeg lette etter pjonede votter.... Så utrolig delikat blogg og så fantastisk mye fint du har lagd! Ble inspirert til tusen og fikk mange gode ideer. Men altså, pjone votter er først på lista og dine ser veldig gode ut i passform. Derfor lurer jeg på om du kanskje kunne tenke deg å dele oppskriften med meg? Hilsen Marit fra Alta.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for den koselige kommentaren! Det varmer! Kjekt å høre at jeg kan inspirere deg:)
      Jeg holder på med et nytt vottepar + bilder, så jeg regner med det kommer oppskrift ganske snart. Men pga foreldresamtaler er det litt knapt med tid. Legger det ut så snart jeg er ferdig:)

      Slett
  4. Så artig, dette har jeg aldri hørt om! Men så er jeg ikke akkurat rå på hekling heller da...De var iallefall utrolig fine, ser ut som det blir gode og tette votter av det og virkelig genialt å børste innsiden også!!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg hadde heller ikke hørt om pjoning. Og stussa veldig på det merkelige navnet..hehe..Skal jeg fortelle deg en liten hemmelighet? For ca 1,5år siden kunne jeg ikke hekle. Så det er aldri for sent å starte:) Velkommen som følger!:)

      Slett
  5. Jeg kom også over sida di når jeg lette etter fine pjona votter på nettet:) Dine ser veldig fine ut, ikke minst liker jeg tommelen bedre på dine enn de fleste andre jeg har sett... Håper du får tid til å legge ut oppskriften etter hvert. Behøver ikke være så utførlig i grunn, bare en ide ang masketall osv:)

    SvarSlett