onsdag 1. august 2012

Oldemors gamle hatt

I mange år har min mor og mine tanter ergret seg over at de ikke fikk tak i noen av bestemor Astrids (min oldemors) gamle hatter. Hun var nemlig modist (hattemaker) og hadde en hatteforretning i Gate en (Kongens gate) i Narvik. Rett før bryllupet var mors tremenning innom. Hun hadde arvet en hatt fra sin bestemor Ruth (oldemors svigerinnne) - og denne hatten hadde oldemor Astrid laget spesielt til henne. Mors tremenning tenkte at dette var noe jeg kanskje ønsket meg, så jeg fikk den i bryllupsgave. Mor ble helt rørt og jeg ble veldig glad! Endelig har en av oldemor Astrids gamle hatter kommet tilbake til familien.
Oldemor Astrid gikk aldri ut uten hatt. Der slekter jeg nok ikke på oldemor, for jeg kjøpte, aller nødigst, en caps da vi var i Hellas..hehe..Derfor kommer jeg nok aldri til å bruke den. Jeg får heller finne en passende plass der den kan ligge på utstilling.

 Hattenålen skulle stikkes igjennom hatten og festes i håret, slik at hatten ikke skulle falle av.
Den er ganske slitt på innsiden, så Ruth har nok brukt den flittig. Det er også et par hull der jeg kan se hvordan den er laget.
Jeg ble veldig glad for alle de flotte gavene vi fikk til bryllupet, men oldemors hatt var nok den som betydde mest : )

4 kommentarer:

  1. Så gøy! En stilig hatt, ekstra artig siden det er din oldemors.

    SvarSlett
  2. Utrolig gøy! Blir nesten rørt selv! :) Jeg er forresten delvis uten mobil for tiden, den skal inn til service, men vi må så ringes når jeg er "på tråden" igjen! :D

    SvarSlett
  3. Så helt utrolig morro!
    Og så omtenksomt..

    Tenker du finner en fin plass til den..

    Ha en skjønn helg!

    Klem fra Tove

    SvarSlett
  4. Jeg måtte gå noen runder med meg selv før dette klenodiet havnet hos deg, men tror den er i sitt rette hjem nå. Så kjekt at du satte pris på den.
    Klem fra Kari.

    SvarSlett