lørdag 5. mai 2012

Sneak peek

Nå er jeg hjemme hos mor og far i Siddisland. Målet for besøket (utenom diverse besøk og Stavangerliv) var at mor og jeg skulle øve oss på å lage brudebuketten min. I utgangspunktet hadde jeg tenkt å kjøpe bukett, men etter å ha undersøkt hva en brudebukett faktisk koster, fikk jeg sjokk - fra 3000kr! Bare det heter bryllup, brude ett eller annet = dobbel/trippel pris. Så da bestemte vi oss for å prøve og gjøre det selv. Jeg skal ha en dråpeformet bukett, så jeg har bestilt en bukettholder fra USA. Dere får ikke se selve buketten, for det skal være en overraskelse til bryllupsdagen, men en sneak peek må vel være lov? Blomstene vi har brukt er: peoner, grenrose, roser, brudeslør, orkide og noen grønne kvaster.
I buketten har vi brukt fem peoner, men vi har funnet ut at vi skal ha noen som er kommet litt lenger + et par ekstra.
Når det gjelder rosene må jeg gi en stor takk til Selvåg gartneri. Flotte roser og veldig god service! Rosene de hadde var ikke sprunget ut så mye, så vi spurte om de hadde noen som var kommet litt lenger. I tillegg forklarte vi hva vi skulle bruke dem til. "Skal dere bare øve dere? Ja, da kan dere få noen av rosene vi har på kjølen, de får vi ikke solgt likevel". Dermed fikk vi med oss en bøtte med roser, helt gratis. Jeg kjøpte vel og merke et rosetre også, men det visste han ikke da :)  
Nå driver vi og eksperimenterer med å sette buketten kaldt og ta den inn i varmen igjen. Foreløpig holder den seg kjempefint! :)
Her ser dere buketten begynner å ta litt form. Men slapp av, dette er langt i fra sluttresultatet. Men vil du se det, så får du komme i kirka om 56dager eller vente til jeg blogger om den etter bryllupet:)
Så dersom du skal gifte deg, er det ikke problem å lage brudebuketten selv. Vi har jo aldri gjort dette før. Totalsum på øvebuketten ble 650kr. Og jeg kunne glatt giftet meg med den i hånden :) 
 
Og et lite tips. Husker du at jeg hadde jentekveld der vi laget bjørkehjerter til bryllupet? Hvis du tenker å gjøre det samme...ikke legg dem i en lukket boks!! Jeg tittet heldigvis nedi boksen for et par dager siden..det viser seg at alle hjertene var muglet!!! Så den som satt og lagde 35stk nye hjerter var meg..sukk! En litt enklere og nettere variant ble det også. Perfekt til minipynt på bordene :)

5 kommentarer:

  1. Buketten (den ferdige) var superfin!!! Men veldig synd med de bjørkehjertene. Flaks at du kikket oppi! Huff

    SvarSlett
    Svar
    1. Liker kommentaren din om buketten :)
      Det var litt synd med bjørkehjertene. Men nå fikk jeg laget dem litt mindre, slik at de passet bedre som bordpynt. I tillegg fikk jeg jo noe å gjøre på fridagen min..hehe... ;o)

      Slett
  2. Dette blir råå fint,det ser jeg allerede:) Så kjekt å lage sin egen da:) Så bra du var fornøyd med Selvåg for det var ikke vi! Aldri mer!! Når mor skulle hente rosene noen dager før bryllup (bordpynt) var alle rosene (det er veldig mange roser) helt grusomme. Råtne,stygge. Så mor måtte bli litt streng på de og sa: "Skal disse liksom være pynt på bordene i et bryllup"? Hun var temmelig stressa,og jeg var reist til der bryllupet var. Det ble noen rosa roser i en farge og resten hvite og mor sa hun skulle få masse avslag pga dårlig service ol. Når det er like før bryllupet så blir en temmelig stressa når ting ser helt grusomt ut. Det er jo en spesiell dag. Jeg fikk aldri se de grusomme rosene, måtte stole på at mor gjorde det hun gjorde. Men fornøyd til slutt etter mye tull.. Men ting kan altså skje. Håper selvfølgelig at dere blir fornøyd og slepper å komme i samme situasjon. Gleder meg til å se resultatet!:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg husker at det var noe trøbbel med rosene i bryllupet deres. Mor har handlet på Selvåg for å lage dekorasjoner i flere år, og det har aldri vært et problem. Dere var sikkert bare max uheldige.

      Slett
  3. Fantastiske blomster og farger du har valgt!! Det var da voldsomt dyrt for brudebuketter der vestpå ;) Vi betalte 1500 for brudebukett og tre knaphulsblomster...
    Jeg gleder meg veldig til at du blogger om den store dagen :D Skulle ønske jeg bodde litt nærmere så jeg kunne kommet i kirken!
    Jammen bra det var NÅ du sjekka boksen med bjørgehjerter og ikke en uke før bryllupet.. da har du nemlig nok av andre ting å tenke på :)
    Klem :)

    SvarSlett