mandag 28. mai 2012

Jeg syr, jeg syr, tiddelibom

Sol og sommer i Bergen gjør at det blir lite bloggetid og myyye utetid. Vi har vært velsigna med det nydeligste været i over en uke! Du og du kor eg elsker sol, varme og fint vær!! :) Men i disse sole-og bryllupstider er det viktig å tenke på skillet. Hvem har vel lyst å gå ned kirkegulvet med to store hvite stroppeskiller der det ikke ikke skal være stropper?!? Ikke jeg!! Så her en dag da det var deilig kveldstemperatur bestemte jeg meg for å skyve alle vinduene i vinterhagen til sides, finne frem symaskinen, "strykebrettet" (jeg ønsker meg forøvrig et ordenlig strykebrett, ikke slikt som får plass på en kleshenger og må stå på et bord), saks, nåler og litt stoff. Men når man syr på impuls må man nesten ta det man har. Jeg var i grunnen ganske fornøyd med stoffet jeg fant i skapet (kjøpt på panduro) - og akkurat passe stor stoffbit. 
Mannen var ikke akkurat overrasket over stoffvalget. For det første bruker jeg mye hvitt, for det andre er det ofte innslag av rosa og jeg elsker roser/blomster. Dette gjelder både klær og interiør. Han vet heldigvis hva jeg liker, så da blir det ingen overraskelser i leiligheten - kvinnen har talt ;)
Fremgangsmåte: Ta en stoffbit som er 140 i bredde (og ønsket lengde). Sy den sammen i siden. Legg opp til en fin sømkant både oppe og nede. Deretter finner du frem strikktråd og syr sikksakk over strikktråden på baksiden (se her for bilde). Akkurat så mange runder du ønsker. Det er viktig å legge merke til at en skal trekke i strikktråden når en syr over, men ikke for mye og ikke for lite. Da får du enten en sigetopp eller en topp der strikktråden ryker når du tar den på deg..Strikksøm a'la juksemetoden er ikke så vanskelig. Så det er bare til å prøve :)
Jeg er i veldig fornøyd med toppen min. Passer perfekt både til bukse og shorts. Og på varme sommerdager er den deilig og luftig.
Sånn i tilfelle det kommer flere deilige sommerdager (er lov til å håpe), tror jeg jammen jeg skal sette meg ned foran symaskinen og sy et par til.

2 kommentarer:

  1. Så flink du er! Supre sommertopper du har sydd i søte stoffer.

    SvarSlett
  2. Å,so søte topper du har sydd!!!Må vere lett og deilig å ha på seg ein fin sommardag♥
    Klem frå Mette.

    SvarSlett