lørdag 12. mai 2012

Arvesølv

Min farmor var en dame som ofte handlet inn ting som, kanskje en gang, kunne være en gave. Den egenskapen har jeg også, så jeg vet hvor den kommer fra ;o) Men i mitt "gaveskap" er det mer av ting jeg lager selv. Men tilbake til farmor. Nå har en liten del av sølvtøyet fra "gaveskapet" havnet hos meg. Det lå fremdeles pent pakket inn i originalemballasjen i påvente av at en eller annen skulle få den i gave.
Syltetøyskjeer, kremskjeer, kompottskje og kakespade. Selv om det aldri har vært brukt, er det likevel kjekt å tenke på at det en gang tilhørte farmor og farfar.
Hvem tenkte hun på da hun kjøpte denne søljen? I søskenbarnflokken min på fars side, er det bare gutter, bortsett fra meg, så da var det kjekt at jeg kunne få den. Til bunaden min har jeg brukt søljer som jeg fikk til dåpen. Så nå var det ekstra kjekt å få en litt større sølje, det nærmer seg jo 17.mai.
Ja, apropo bunad og 17.mai. Jeg stryker skjorter en gang i året, nemlig 16.mai. Og hvert eneste år kommer det litt ymse utrop mens det pågår. Så da må jeg nesten spørre: Er det noen som har noen gode tips til stryking av bunadsskjorter i lin??

Her står det brød i ovnen og bolledeig til heving. Skapene er åpnet og jeg er i full gang med å gjøre plass til min kommende mann. Det er i grunnen greit med en lørdag uten planer :) Håper du får en fin helg!

4 kommentarer:

  1. Flott sølvtøy og utrolig fin sølje. Du var heldig som fikk dette. :)

    SvarSlett
  2. Så koselig å lese, Åshild :-)
    Trude

    SvarSlett
  3. Jeg har også linskjorte, har lært av mamma å dynke den før jeg stryker, syns det fungerer bra!
    Sprayer over med vann sånn at den er fuktig, så stryker jeg den tørr... Aldri opplevd å få skjolder eller svimerker/gule flekker på den heller, utrolig nok ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for bunadstips! Jeg gjorde det samme, men fikk i tillegg beskjed om å legge den våt ca 1t i frysen før jeg strøk den. Om det var vannet, frysen, eller begge deler som gjorde susen, vet jeg ikke. Men strøket ble den i hvert fall ;o)

      Slett