tirsdag 28. februar 2012

Ny snærten sengegavl

Det er mye som skal ordnes før mr A. flytter inn. Derfor er det greit å gjøre litt om gangen, slik at vi slipper et kaos rett før bryllupet. Vi har lenge fundert over hvilken seng vi skal ha. Rammemadrass med ulike bokser under? Jo..det er et alternativ, men det vil se så rotete ut. Men da jeg satt på tannlegekontoret og kikket i boligpluss, fant jeg sengen jeg ville ha. En dobbelseng med skuffer under (brimnes fra ikea). Perfekt for oss som har alt for liten plass på soverommet. Og i skuffene inn mot vinduet har vi ting som ikke brukes så ofte, slik som julepynt..hihi..

Så da sengen var på plass, var det ny sengegavl som sto på programmet. Den forrige sengegavlen min var en kraftig sponplate som var trukket med vatt og stoff. Nå trengte vi en litt utvidet versjon siden vi ikke har plass til nattbord på begge sider.
Utstyr du trenger for snærten sengegavl: Sponplate, planker (byggvareforretninger har ofte muligheter for å kutte dem til for deg - takk til Monter!),  bomullsvatt, stoff, stiftemaskin, litt skruer og slikt. Vi skrudde plankene inn fra forsiden før vi begynte med vatt og stoff. Deretter la vi på vatten og stoffet - trekk rundt og stift. Siftemaskin gir forøvrig en ganske "nå-kjenner-jeg-at-jeg-er-handy-lyd"..hihi..

Så kommer det geniale! Vi har et forholdsvis lite soverom, og dermed ikke plass til nattbord på begge sider. På baksiden monterte vi derfor en hylle (skrudd på med knekter på undersiden). Dermed har vi en plass hvor vi kan legge vekkerklokke, mobiler, bøker og lignende.
Det er så deilig at jeg skal gifte meg med en mann som liker tekniske duppeditter og ikke minst har kunnskapen om det.  Mannen monterte lampene rett på sengegavlen - borret et hull hvor vi stakk inn ledningen. Dermed har vi fått sengelamper uten synlige ledninger - hurra!!
Det er i grunnen ganske kjekt å lage noe sammen. Jeg lager ideer, finner frem utstyr og holder. Mannen driller og skrur. Men stiftemaskinen - det er min jobb..yess! 

Det er som sagt en fordel at mannen er opptatt av elektriske duppeditter. Det ene problemet er vel kanskje at han har ganske mye av det. Så neste prosjekt er bygging av hyller fra gulv til tak på vaskerommet - et sted må han jo få lov til å ha dingsene sine (uten at de synes..)hihi..

Men før det blir hyller på vaskerommet, må fruen sy nye gardiner til soverommet. Ja, for du la kanskje merke til de mørkeblå - ikke fullt så pene gardinene? Jepp! Har hatt dem siden jeg flyttet til Bergen...Så nå er det definitivt på tide med nye :)

8 kommentarer:

  1. Den ble kjempe fin:) Vi skal også snekre sammen en hylle ol som vi vil ha til mobiler ol. Har ikke lyst på nattbord,for det tar sånn plass og helt unødvendig. Så vi får se hva det blir i det nye huset:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Da er en snærten sengegavl akkurat det dere trenger ;o) Gleder meg til å se hvordan dere får det! Når flytter dere inn?
      klem

      Slett
  2. Så utrolig fin den ble - takk for tips :)
    Fin tirsdagskveld til deg! Klem

    SvarSlett
  3. wow, så kult! Handyman meets Handywoman! DET er en Hollywoodfilm jeg enda ikke har sett. :) :) :)

    SvarSlett
  4. Hei på deg!!
    Så fint det ble!!
    Enig i at det er fint å gjøre noe sammen!!!
    Fin dag til deg:-)))

    Klem Fru Samuelsen

    SvarSlett
  5. Wow, jeg er kjempeimponert!! Den ble fin og diskret, prikken over ien var virkelig lampene. Vi skal bytte soverom etterhvert, kanskje vi kopierer ideen da;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! Vi er veldig fornøyde! Og det er bare til å kopiere :)

      Slett