torsdag 13. oktober 2011

Riga

Da har vi kommet hjem fra en herlig tur til Riga. Vi bodde på et flott Raddison Blue hotell sentralt i gamlebyen. En liten cred til hotellet: takk for oppgraderingen til business class :) 

Vi hadde bestemt oss for å ta en guidet sykkeltur ganske med en gang, slik at vi skulle bli litt kjent til vi skulle traske rundt på egenhånd. Det viste seg at dette var sesongbasert og avsluttet. Synd! På turistinformasjonen fikk vi en annen guide. Han snakket og snakket og snakket (!) Han hoppet mellom Stalintiden og middelalderen og andre tidsepoker i hytt og dynevær og antok at vi visste mye fra før (noe som vi fortalte at ikke var tilfellet..) Det var derfor litt vanskelig å følge med. I tillegg sto vi ca bomstille og så på samme bygning i ca10min. Så da fingrene mine ble hvite av kulde bestemte vi oss for at det var en fin anledning til å komme seg unna. Så dersom du skal ha en guidet tur er det viktig at du presiserer hva du ønsker på forhånd. Men vi fikk oss en runde og vi sitter igjen med litt historisk informasjon. 
60% av Riga ble faktisk ødelagt under krigen, så de fleste av de gamle bygningene var rekonstruksjoner. Guiden viste oss noen gamle bilder. Og det rare var faktisk at det ikke var rekonstruksjoner, det var nye bygninger med utgangspunkt i det gamle, men helt annerledes!  Bla. denne bygningen, house of the Blackheads. Men ikke misforstå, det var mange flotte bygninger, og noe av det gamle sto fremdeles. 
Deler av st.Peters kirken var rekonstruert etter en brann (hvis jeg forsto guiden riktig). Den var enorm!
Det var mange ganger  og trange smau mellom bygningene i gamlebyen. Takket være guiden og kartet fant vi frem :)

Det er visst ikke bare Bergen som har bybane. Her var det en blanding mellom skranglete vogner fra Stalintiden til Bergens bybane, bare i litt andre farger.

Noe man bør gjøre når man er i Riga, er å dra på spa. Vi fikk anbefalt et fra hotellet (på mail), men etter litt undersøkelser og anbefalinger fra andre, bestemte vi oss for å dra til Jurmala. Etter en liten togtur på 20min (og ca 10kr pr pers) fikk vi spa på hotell Jurmala for halve prisen. I tillegg fikk vi sett litt mer av Latvia enn om vi hadde gått på spa i Riga. Spa var digg!! :)
Jurmala er et lite sted med en handlegate, strand og helt sikkert mye liv på sommeren. Nå var det ganske forlatt og bikkjekaldt, vi orket derfor ikke traske så mye rundt. 

Jeg synes alltid det er kjekt å gå rundt på marked når jeg er på nye steder. Ikke fordi jeg nødvendigvis skal kjøpe noe, men bare for å kjenne litt på stemningen. Riga har også marked, et marked der man finner det meste fra mat, klær og vvs-produkter.
Når det gjelder shopping, er det stort sett norske priser på klær ol., i tillegg var det ikke så mye jeg kunne tenke meg. Man bør derfor ikke reise til Riga om det er hovedplanen.
Når det gjelder mat på restauranter er dette mye billigere enn hjemme. Den ene dagen gikk vi for tradisjonell mat. Da fikk vi potetpannekaker med ost og bacon, samt kokt spareribs med surkål og bakt potet. Typisk latvisk mat er svin og poteter i en eller annen variant. 

Riga er en fin by, men jeg kommer nok ikke til å dra tilbake, da jeg føler jeg har gjort det jeg ville gjøre. Og dersom du reiser etter august, er det lurt å ha med seg varme klær :)

Det var digg å være på tur og komme seg litt bort, særlig når en har godt selskap:) Nå skal resten av ferien nytes i solfylte Bergen. Me like!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar