fredag 5. august 2011

Bestemorruter

I sommer fant jeg ut at jeg skulle begynne å hekle et bestemorteppe. Så vanskelig kan det vel ikke være? Så jeg lette rundt på nettet for å finne en passende oppskrift. Det er enormt hvor mange ulike oppskrifter man finner der ute, men jeg endte opp med å bruke denne
Rundt om på nettet fant jeg flere oppskrifter som sa at en skulle ha 192lapper. Så da er det vel ikke så tidkrevende heller, trodde jeg.. Det viste seg nemlig at bomullsgarnet jeg kjøpte på sparkjøp er en smule tynnere enn det garnet andre har brukt, noe som resulterte i at jeg måtte bruke en mindre heklenål (2,5). Det ble stor latter på hytta da broderen bestemte seg for å finne ut hvor mange ruter jeg egentlig trengte. Ja, vi snakker ikke sengeteppe, men et slikt koselig teppe jeg kan ta rundt meg på kalde høstkvelder.
Resultat: 425ruter. Dersom jeg er konsentrert, klarer jeg å hekle en rute på ca 30min. Noe som gir en samlet tid på over 200timer. Så dersom jeg hekler minst 3ruter pr dag, vil jeg være ferdig å hekle til julaften. Og da skal jeg feste de 2550 trådene og hekle dem sammen. Ajajaj!! Wish me luck!! :)

7 kommentarer:

  1. De var jo herlige:) Lykke til,du klarer det nok.. Og viss du blir lei får du bare legge det vekk litt og ta det frem igjen.. Jeg kan ikke hekle,mn kunne godt tenkt meg og lært. I dag reiser vi,så kan du ikke ta kontakt når du får tid? Vi vet ikke hvor lenge vi blir..mariahs/slæsh

    SvarSlett
  2. Heisann Åshild. Artig å se. Det bringer minnene tilbake til ungdomstida på Madagascar, hvor jeg fikk jobb for å garn- og broderiforretning i hovedstaden å hekle slike ruter til tepper som hun monterte og solgte i butikken sin.
    Jeg fikk stk.pris for hver rute jeg heklet og slapp både å feste tråder og montere. Det ble hundrevis av lapper. Og jeg storkoste meg samtidig som jeg gjorde forretning.
    Lykke til med ditt! Hilsen Ingveig

    SvarSlett
  3. Oj, oj...det var mange ruter...*ler*..men veldig fine ruter da! :O)
    Du får vise det frem når du er ferdig, kanksje du må bruke romjulen til å feste tråder...!?

    Klem Fredrikke :O)

    SvarSlett
  4. Så utrolig nydelig, Åshild! Det er jo bare til å kose seg med arbeidet - men det var et morsomt regnestykke :o) Sommerklem til deg

    SvarSlett
  5. Også kan vi for moro skyld gjøre litt mer regning :P

    Vi kan anta en relativ beskjeden timelønn på 100 kr pr time. 200*100 = 20000. Og da har du ikke sydd det sammen enda. Billig julegave dette :)

    SvarSlett
  6. Maria: Jeg legger det nok bort innimellom ja, for jeg gidder garantert ikke hekle 3stk pr dag..tihi..Håper vi sees til uka!

    Ingveig: Så artig! Det hadde jeg gladelig gjort:)

    Fredrikke: Jeg viser nok resultatet underveis:)

    Trude: Kanskje jeg må sitte i lunsjen for å bli ferdig..hehe..

    Anonym: Uff! Når jeg ser det regnestykket er saken klar: Dette teppet skal jeg ha selv ;o)

    SvarSlett
  7. Hahaha ;) Jeg må smile her jeg sitter! Du har arbeid foran deg! Men veldig fine ruter da :)Og tenkt på så moro det blir å ha når det endelig blir ferdig!
    Følg med på bloggen min -om ikke lenge kommer det et innlegg om mine bestemorruter...! Jeg har nemlig også heklet en goood del av dem ;)

    SvarSlett