fredag 12. august 2011

Bake, kake, søte..

Her en dag fikk jeg en melding fra en kollega. Hun hadde sett at jeg hadde vært på cupcakekurs tidligere i sommer, og nå lurte hun på om jeg ville lage noen til datteren som ble 5år. Sommer og fri = tid til å prøve noe nytt. Ja, det er nytt, siden jeg verken hadde laget toppingen eller pynten tidligere. Så den utfordringen var perfekt! Siden det skulle være stæsja cupcakes for en 5åring, var pynten noe av det viktigste. Jeg lagde hvit sjokolade frosting. Den smaker som melkefyllet inni påskeeggene til Freia..mm..
Så satte jeg i gang med å lage marsmallows fondant, som er en marsipanlignende greie, men som smaker sukker. 
Jeg har ikke like mange silikonduppedingser som Manuela. Jeg har faktisk ikke en eneste en. Da må man ta det man har, slik som kakeformer, kniv og enden på en kakesprøyte. Begge disse blomstene ble laget ved å trykket ut sirkler med enden av en kakesprøyte. Genialt, ikke sant?
Jeg tenkte også det var viktig å pynte med fem-tall og prinsessekrone. For å lage kronen brukte jeg en stjerne-kakeform og kniv. Fem-tallet ble laget fra skrætsj.
Siden det ikke bare var jenter som skulle komme i bursdagen, tenkte jeg det var greit å ha litt blå pynt også.
Og bursdagen, den ble vellykket! :)

Det var veldig gøy å lage cupcakes, særlig å prøve seg på fondant! 
Jeg fikk også innviet forkleet mitt, selv om det var litt "risky business" da jeg brukte konditorfarge..hihi..

7 kommentarer:

  1. De ble jo nydelige:) Så flink du er. Det er jo såå lekkert og servere.. Likte jo spes godt den rosa prinsessekrona,va d bomba elle??!! Hihi..:)
    Mariahs/slæsh

    SvarSlett
  2. Nydelige :) Kan godt tenke meg at de ble godt mottatt av en flokk 5-åringer :)

    SvarSlett
  3. De ble sååå fine da :) Det kan du trygt gjøre igjen! God helg!

    SvarSlett
  4. Superfiiine!
    Tenkere meg at det var en fornøyd 5åring :)

    Nyt helga!

    Klem fra Tove

    SvarSlett
  5. Så fine de var! De ser himmelsk gode ut :)

    SvarSlett
  6. Wow! Her hadde det kommet enda mer artig lesestoff og flotte bilder siden sist :D Så flink du er, til både interiørtingogtang, baking og håndarbeid :) Vi sees på torsdag!

    SvarSlett