torsdag 14. juli 2011

Cupcakekurs ♥

Da jeg kom hjem fra ferie, stakk jeg innom bloggen Passionforbaking. Der så jeg at hun endelig skulle holde cupcakekurs i Bergen. Hurra, tenkte jeg! Helt til jeg så at påmeldingsfristen var gått ut. Jeg tok likevel en sjanse og sendte en mail for å høre om det var en bittebittebitteliten mulighet for at jeg kunne være med. Jeg fikk en koselig tilbakemelding om at jeg hadde fått plass. HURRA!

Og i går var dagen endelig kommet! Jeg som baker cupcakes som synker sammen eller flyter over hele brettet, slik at det ser ut som om jeg har laget langpannekake skulle endelig få orden på sakene:)
Manuela startet kurset med å vise oss hvordan man lager vanilla cupcakes
Deretter gikk hun igjennom ulike toppinger. Bla. Angel Feather icing. Den var god og ser helt fantastisk ut! Men veldig søt! Dette er er Manuelas eget verk. Hun fikk det til å se så enkelt ut. Men helt ærlig, det er faktisk ganske vanskelig.
Det var ikke lite utstyr Manuela hadde med seg. Sjekk alle de ulike tippene, formene og pynten. Men frykt ikke, du trenger ikke like mye utstyr. Dersom du holder deg til rosene, slik som jeg, trenger du bare en tip og litt perler:)
Jeg er ikke så glad i marsipan, derfor var det genialt å oppdage noe som kan se ut som, og oppføre seg som marsipan, men som definitivt ikke smaker som det, nemlig fondant. Den legges inni ulike silikonformer, og voila. Bildene taler for seg selv. 

Så over til mitt eget verk. Ikke like tippetitopp som Manuelas, men jeg har hørt rykter om at øvelse gjør mester:)

Manuela er så flink! Hun har ingen konditorutdannelse, hun har lært seg alt selv (og selvfølgelig fått tips fra andre). Og det betyr at det er håp for oss  amatørbakere også:) For deg som enda ikke har hatt muligheten til å dra på cupcakekurs, et kurs med humor og inspirasjon, så anbefales det på det sterkeste! Hun skal ha nytt kurs i Bergen i oktober.
 Takk for et fantastisk kurs, Manuela! :)

5 kommentarer:

  1. Å, det så virkelig fantastisk ut! Jeg er så klar for kurs kjenner jeg! Synes bakverkene dine så veldig bra og ikke minst gode ut!
    -Synnøve

    SvarSlett
  2. Så herlig! Synes cupcakes'ene dine ser fantastisk flotte ut :) mmmm...

    Og så masse flott i settehyllen din! Masse skatter å se..

    Nyt sommerdagene!

    Stor sommerklem og god helg fra Tove

    SvarSlett
  3. Ååå det såg kjekt ut.. Har vært flere ganger og snikt inn hos henne og sett hun har hatt kurs litt rundt omkring.. Det blir jo bare såå lekkert.. Syns du hadde gjort en go jobb..!:) Her har jeg vunnet en bakeform i silicon,et sett med forskjellige tipper og pose og flotte muffinsformer fra merket RICE.. Så jeg har så lyst og prøve meg på det.. Men tror ikke jeg orker når jeg er alene hjemme me snuppa... Tolmodighet for både det ene og det andre,hehe.. Mariahs/Slæsh

    SvarSlett
  4. fantastisk! det så veldig godt ut! minner meg om amerikanske cupcakes! :D du må lære meg!!!
    -Stine-

    SvarSlett
  5. Takk! Jeg skal prøve å bli enda bedre. Så nå har jeg faktisk handlet inn muffinsbrett. Slik at jeg slipper at formene kollapser og at all deigen flyter utover, slik at det ser ut som om jeg har bakt langpannekake..hehe..
    Mangler bare litt tipper og litt annet stæsj, så er jeg i gang.
    Nå står det marengs i ovnen - pavlova på gang. Jeg bare elsker sommerferie! :)
    Fin sommersøndag til dere!
    klem

    SvarSlett