søndag 12. juni 2011

Starten på min sykarriere

Da jeg hentet singer-symaskinen min hjemme, lette jeg også etter det gamle dukkevognteppet mitt. Da snakker jeg ikke om et hvilket som helst teppe, nei, da snakker jeg om et meget spesielt teppe: Mitt aller første lappeteppe, lappeteppet jeg sydde da jeg var 6år. Men som noen av dere, forhåpentligvis, kjenner til, så er det noen som legger ting på veldig, veldig lure steder, for så å glemme at de ble lagt akkurat der. Så da jeg skulle finne teppet, hadde min mor lagt det på et slikt lurt sted. Nå, 6mndr etterpå, kom det endelig til rette.
Det hele startet med at jeg fikk en håndsymaskin. For inntil et halvt år siden trodde jeg det hadde vært oldemor Berthas gamle symaskin, men den var gitt til et barnebarn. Mine besteforeldre syntes dette var litt dumt, derfor hadde de kjøpt en tilsvarende maskin til 6års dagen min. 
Den dagen jeg skulle få prøve maskinen, klipte min mor opp litt ruter og fortalte meg hvordan jeg skulle sy dem sammen. Jeg fikk sitte der og "putle" mens mor gjorde noe annet. Da min mor igjen kom bort for å se hvordan det gikk, fikk hun et lite sjokk: "jentå syr jo beint jo!!" Det endte med at to ruter ble til mange ruter, som ble til et helt dukketeppe. Det var riktignok ikke jeg som klipte ut rutene eller sydde på bakstykket, men resten var det jeg som gjorde, helt selv.
Når startet du din håndarbeidskarriere?

3 kommentarer:

  1. Du er ikke sann.. Det var jo kjempe fint,og nå er det jo på mote igjen;) Skulle ønske jeg også hadde fått begynt tidligere.. Men det begynte noen mnd etter Sofie ble født,vinteren 2008. Men strikket et babyteppe før hun ble født,men det er ikke så kjekt som og sy.. Jeg syns det er dumt jeg ikke fikk det for meg før så sent,men bedre sent enn aldri.. Jeg har en plan om at vertfall min jente skal få begynne tidligere enn meg vertfall.. Mariahs

    SvarSlett
  2. Neimen, seriøst? Så utrolig bra!
    Seks år å sy så bra er jo ganske utrolig!!

    Jeg startet vel å strikke litt i den alderen, men mistet masker og la på masker så ble ikke akkurat bra ;) hihi.. først nå de siste årene jeg har fått litt mer dreisen på håndarbeid, å det er moro!

    Ha en fin uke -
    Klem Jatte♥

    SvarSlett
  3. Takk jenter! Er aldri for sent å begynne! Vi er jo fortsatt unge:)
    Selv om jeg startet tidlig har det vært lang pause, både med symaskinen (fikk elektrisk for 3år siden) og strikkingen. Er vel egentlig bare det siste 1,5 året jeg har vært aktiv. Håndarbeid er gøy altså!:)
    klem

    SvarSlett