onsdag 8. juni 2011

Grønne fingre???

Ja, av de av dere som kjenner mor og far, så er det viktig at dere setter dere ned når dere leser dette. Det har nemlig kommet inn nye momenter som tyder på at jeg ikke slekter på foreldrene mine likevel. Spør man far hvilke sorter han har i hagen, eller hvilke bær han bruker i den hjemmelaga saften sin, kan han holde et langt foredrag. Her blomstrer det og gror i hver eneste lille krok. (Det er nemlig viktig å utnytte arealet) Og her kommer jeg med godt genpotensiale, engasjement og..
Altså..I høst prøvde jeg å plante løker i pottene og i bedet mitt. I hele vinter drømte jeg om sol, sommer og blomster. Og da våren endelig begynte å komme, gledet jeg meg stort til at jeg for aller, aller første gang skulle få egne blomster, på min egen, selvbygde terrasse. Problemet var bare at disse blomstene lot vente på seg..

Så da jeg mente at blomstene hadde fått nok tid, bestemte jeg meg for å grave litt i potta for å sjekke. Og av alle løkene jeg plantet, fant jeg bare 4stk. Hvor ble det av resten? De fire jeg fant var uten røtter og myke som overmodne tomater.
I vår var broren min i tullipanbyen Amsterdam. Da fikk jeg et par løker som en kunne plante nå. Broderen har fått en del bedre resultat enn jeg, som bare har fått frem to miniatyrknopper.
Men det har da kommet noe opp av jorda. Fra den ene potten stikker det opp noe som ligner på ca 20cm lange gresstrå! Og jeg mener det, jeg har virkelig ikke plantet gress!! Heldigvis har det omsider, etter maaange uker med gresstrå, dukket opp noen rosa blomster. Hurra!
Jeg får skylde på en kald vinter og barfrost for plantene i krukka...Og som dere skjønner, så skulle en virkelig ikke tro at jeg var datter av mine foreldre når det gjelder denne saken..
Heldigvis vet Plantasjen råd, så i går gikk jeg til innkjøp av en ny dose blomster - og en hel hurv av frø. Så selv om det er litt i seneste laget, satser jeg på at det kommer litt blomster etter hvert.
Det er vel ikke tilfeldigvis noen som har litt til overs av "grønne-fingre-genet" som de kan sende i posten?

5 kommentarer:

  1. Slapp av, Søss. Ryktene går om at far ikkje har hatt den heilt store suksessen med de grønne i år.

    SvarSlett
  2. Hehe, det skal vel ikke være så lett :) Men må du huske på at foreldrene dine sikkert har gjort dette noen ganger flere enn deg, så du får det sikkert til etterhvert du også :)

    SvarSlett
  3. Herlig herlig!!
    Øvelse gjør mester.. Sikkert dårlig løk ;)

    Mannen min lurer stadig på om jeg virkelig slekter på mine foreldre, hans svigemor er nemlig en virvelvind med vaskebøtte, stryking, hage, baking etc.. Og det er ikke datteren ;)

    Ha en fiiin morgendag! Snart pinse..

    Klem fra Tove

    SvarSlett
  4. Hehe, jeg kjenner meg SÅ igjen i det der! Jeg fikk mange poser med diverse løk og avleggere fra svigerfar sist høst.. Men i løpet av våren har det kun dukket opp noen deformerte tulipaner og snøklokker. Og jeg har nemlig også gravd opp noen råtne løker. Hva skjer? Godt Plantasjen (eller Plantorama som det heter her) kan sørge for en blomstrende sommer for sånne som oss.

    SvarSlett
  5. Godt det er flere som kjenner seg igjen! Og ikke minst; takk for at dere har troen på at jeg skal klare det til slutt..hehe..

    Martilie: haha..en bestemmer seg fort for hva en vil ta med seg fra sine foreldre. Du er gjerne ikke en som stresser med vaskebøtta, men du har det jammen fint hos deg likevel:)

    SvarSlett