torsdag 30. juni 2011

Bryllup i Romania

Da har jeg kommet hjem fra ferie i Romania! Det har vært en kjempefin tur! Og ikke minst - et fantastisk bryllup! 
Et eventyrbryllup - og noe helt utenom det vanlige. Vielsen var på slottet Castelul Corvinestilor fra 1500-tallet,  i byen Deva. 
 Se det nydelige brudeparet!

 Etter vielsen fikk vi opptreden av rumenske dansere i slottets bakgård.
Selve festen ble holdt i et gigantisk partytelt på hotellet. 
Her satt brudeparet sammen med sine foreldre. I følge rumensk tradisjon, er det viktig at brudeparet sitter foran, slik at de skal være synlige for alle gjestene. I kisten foran på bildet, legger folk gaver til brudeparet.
Pynten var stilfull - selv om den er litt annerledes og mer pompøs enn vi bruker å ha i Norge. Det mest fascinerende var vel at det er mannfolk som har pyntet hele greia :) 
I Romania står maten høyt på lista over viktige ting: det skal nemlig spises - spises og spises. Det er ikke uvanlig at det er syv retter. Vi hadde heldigvis bare fem retter. Ja, jeg sier heldigvis, for det var nydelig mat med gigantiske porsjoner, og en måtte jo smake på alt. Takk og pris for at det var timer mellom hver servering..hehe..Bildet over viser forretten.
I tillegg var ting overraskende uhøytidelig. I Norge sitter vi gjerne på samme stol helt til middagen her ferdig - og da snakker vi gjerne timesvis. Her gikk folk hit og dit. Og det var ikke uvanlig at folk gikk opp og snakket med brudeparet. Det var nemlig viktig at folk oppmuntret dem og gav dem visdomsord.
I Norge er det ofte stort fokus på brudens kjole. En spør ofte hvordan kjolen skal se ut, eller hvor flott bruden var. I Romania snakker de om bryllupskaken. Hvordan var kaken, hvem hadde laget den, hvor stor var den, hvordan var den pyntet osv. Det er faktisk også slik at gjestene får hver sin eske med brudekake med seg hjem. Herlig! :) 
Selve festen ble avsluttet med at alle sendte opp brennende fakler. Et fantastisk syn!
Ja, vi møtte selvfølgelig opp i matchende antrekk. Ganske gøy! :) 

Bryllupet har vært en enorm opplevelse! Takk for at jeg fikk gleden av å være med! Ønsker brudeparet alt godt!

6 kommentarer:

  1. Thanks for this little reportasje!! Looks like it was a beautiful and special event to be a part of.
    Sinead

    SvarSlett
  2. For nogen fantastiske bilder.. D såg skikkeli herligt og flott og få med seg.. Dere såg smaching ut;)
    Mariahs/Slæsh

    SvarSlett
  3. Fyflate. Det bryllupet der så ganske så fantastisk ut. Maten så nydelig ut å kaka enda bedre:) Takk for koselig ord inne hos meg. Håper du prøver deg på kappeskjørtet;) Det er utrolig lett å lage hvis man bare kommer inn i det, å fasongen er kjempe fin synes jeg;)
    klem fra siri

    SvarSlett
  4. Oi! Takk for titten, føler nesten jeg har vært på ferie jeg nå. Og kjempefin kjole!

    SvarSlett
  5. Wow, for et fantastisk bryllup!
    Tipper det var stas;)
    Alltid gøy med noe nytt ♥

    Er innom for og gratulere deg som vinner av min give-away, med Durance produkter som premie;))
    Send din adresse til frustrert@frue.no, så skal jeg videresende den til Daisy;))

    Klem Line

    SvarSlett
  6. Du har en fin blogg. Nå har jeg kost meg med historie fra bryllup du har vært med i. Flott antrekk og gøy å se hva du gjorde med slipset: )

    SvarSlett