søndag 15. mai 2011

Testing av vaffelsøm - SMOCK

Etter en tur til Stoff og Stil sammen med ei venninne, og litt titting i katalogen, ble jeg inspirert til å lære meg vaffelsøm. Jeg kjøpte stoff og strikktråd og dro hjem for å teste ut denne sømmen som skulle være så enkel.

Punkt 1: Begynn med å spole strikktråd på undertråden, pass på å strekke litt i strikken - check
Punkt 2: Sett spolen med undertråden i maskinen - men smock! - der var plutselig ikke strikken så stram lenger. 
Ok, vi tester punkt 1 og 2 enda en gang..SMOCK, der satt jeg enda en gang med en slappfisk av en strikktråd på undertråden. Venninna mi og jeg undret oss lenge over dette - kanskje den skal være slik? Vi måtte derfor teste sømmen. Men nei..når en skal sy 140cm med stoff med strikksøm og få det til å passe til min livvidde,  bør det helst være litt futt i strikken, og det var det ikke på denne. Her snakker vi forsøk på å sy telt! Om jeg ikke lærte annet denne kvelden, har jeg i hvertfall funnet ut en teori på hvorfor det heter smocksøm på engelsk..hehe..

Men jeg er ei som ikke gir opp så lett (les: sta). Så da jeg kom på jobb, bestemte jeg meg for å spørre alle mine flinke sykollegaer. Men det eneste de kunne om vaffelsøm, var hvordan man gjør det for hånd - (grøss og gru! Etter den forklaringen er det i hvertfall et prosjekt jeg ikke skal gi meg ut på.)
Jeg begynte å lure på om slaget var tapt. Helt til jeg fikk en sms, lenge etter at jeg hadde kommet hjem fra jobb. Da hadde ei av kollegaene mine tenkt og tenkt og kommet frem til en "juksemetode".
"Strekk tråden med strikk mens du syr sikksakksøm over". (vel og merke på baksiden og ikke slik som demoen min..)
Slik form for juksing er jeg fan av! En blir kanskje litt støl i fingrene etter å strekke stoffet ut både hit og dit, samtidig som en strekker strikktråd og syr sikksakk - men guri, metoden funket som ei kule!! Takk Karianne!! 
Et lite erfaringstips fra meg: ikke strekk tråden for mye, for da klarer faktisk 140cm med stoff å bli til størrelse xxs..  

Hvordan denne vaffel- eller smocksømmen fungerer, og hva jeg egentlig har gjort feil, har jeg ingen anelse om, det eneste jeg vet er at jeg heretter satser på juksemetoden:) 
Klarer du vaffelsøm liksom?

10 kommentarer:

  1. Hei!
    Den kjolen ble skikkelig fin. Godt at du ikke gir deg så lett! LB

    SvarSlett
  2. Ja, litt juks må være lov...*ler*...
    Kjempe fin kjole du har sydd!
    Klem Fredrikke

    SvarSlett
  3. Har aldri prøvd på denne vaffelsømmen, går sikkert ikke med min simple symaskin, den billigste du finner, hihi!

    Men det er veldig fint med slike topper og kjoler med slik søm ♥ Du klarte det jo kjempefint, kjolen ble flott! Og da spiller det ingen rolle om det var juks eller ei;))

    Ha en finfin kveld!

    KLem Line

    SvarSlett
  4. Fant veien til bloggen din i dag og er jammen glad for det :) La meg til som følger.

    Sååå fin den kjolen blev!! Sånn vil jeg ha og! Men tviler på at jeg klarer vaffelsøm...med eller uten juks.... hmmmm

    ha en fin fin kveld videre
    hilsen fra Katla

    SvarSlett
  5. Jeg har ikke prøvd, men har kjøpt stoff til jumpsuits m vaffelsøm til jentene.

    Priser meg lykkelig for din oppskrift på juksemetode -og tror bestemt jeg prøver den eller først :)

    Kjolen ble kjempefin!

    Ha en riktig fin 17. mai!

    Klem fra Tove

    SvarSlett
  6. Tusen takk skal dere ha! :)
    Og Katla, velkommen som følger!

    Håper dere får en fin feiring i morgen!
    klem

    SvarSlett
  7. Du for en kjempe fin kjole da Åshild;) Jeg skal faktisk prøve meg jeg også,men jeg skal få litt hjelp så får vi se da om vi får d til.. Når vi begynner på prosjektet er uklart. Mn vi får se om vi også må bruke juksemetoden hvis ikke den vanlige metoden funker?:) Det var et nydelig stoff,og fint mønster;) God du e. Syns d va helt konge og ver på besøk og d e lenge si eg har ledd så mye så når me hang i lag;) Hils,klem

    SvarSlett
  8. Wow, du e flink Åshild! Imponerende. Kjolen blei jo kjempefin!!! Håpe alt e bra med deg og at du har hatt en fin 17. maifeiring i Bergen. E du forresten fornøyd med KA? Klem fra Silje :):)

    SvarSlett
  9. Maria: Veldig, veldig kjekt å ha besøk av deg! Synd det er så lenge mellom hver gang..Lykke til med vaffelen ;o)
    Silje: Tusen takk! 17.mai var avslappende og fin. Og ja, jeg er fornøyd med KA! Takk for tipset!!
    klem

    SvarSlett
  10. Så flink du er! Veldig stilig med sånn vaffelsøm syns nå jeg, du er jo den sydama jo!
    Kjempekoselig at du ville være med på giveaway hos meg :)
    Klem fra Bekka

    SvarSlett