mandag 18. april 2011

Hekling

Jeg har aldri mestret hekling. Ordene luftmasker, staver, fastmasker og dobbelstav gikk helt i surr i hodet. Særlig dersom jeg prøvde å lese et mønster. Da måtte jeg først tolke alle forkortelsene, også måtte jeg holde tunga beint i munnen for å skjønne hva som faktisk stod der. 
I løpet av de siste ukene har jeg hatt flere hobbykvelder sammen med noen venninner. Ei av dem kunne litt hekling fra før, men hun ville lære seg mer. Derfor kjøpte hun seg heklebok - heklebokens ABC (eller hekling for dummies om du vil..) Fantastisk! Gresk ble plutselig forståelig! 

Ei annen venninne, som aldri har brydd seg om hekling, strikking, sying eller annet håndarbeid, har også fått dreisen på heklinga. Hun tok til og med hekletøyet frem da vi kjørte bil, og familien hennes lurte seriøst på om hu hadde blitt syk. 
Og med god hjelp har jeg nå klart å produsere flere par tøfler OG lese oppskrift på hekleblomst - helt selv! Det er jammen herlig med påskeferie! En kan gjøre akkurat det en vil - og i dag har jeg sittet med hekletøyet i sola på altanen og spist jordbær, is og boller mens jeg hørte fuglekvitteret i trærne. Digg! :) 
Så jenter; Tusen takk for at dere var tålmodige og lærte meg heklingens kunst!

3 kommentarer:

  1. Artig, Åshild.
    Dette må vel kalles "Det gode liv".
    Ønsker deg en riktig god påske, med sol og hekletøy.
    Håndarbeid er gøy, og nå er det faktisk andre blogginnlegg jeg har lest på under en time som omhandler dette. - Et spor til meg, tenker jeg.
    Hilsen Ingveig

    SvarSlett
  2. Helt riktig, Ingveig! Dette er det gode liv!:) Håper du har hatt en fin påske (med hekletøy?) ;)

    SvarSlett