søndag 20. mars 2011

Strikkebasillen

Jeg har bloggen som et lite hobbyprosjekt. Jeg lager ting når jeg har lyst, for så å skrive om det etterpå. I det siste har jeg verken hatt tid, lyst eller motivasjon til å gjøre noen av delene. Hobbyting skal være gøy, og dersom det ikke er det, er det lurt å ta en pause. Men nå er jeg tilbake :)

I sommer ble jeg bitt av strikkebasillen, og durte igjennom en hel cardigan på to uker. Det triste var at oppskriften bare oppgav størrelsen i S, M og L, i tillegg var den satt sammen av mange deler, slik at det var vanskelig å prøve underveis. Da jeg sydde den sammen, var den et stort telt! Jeg sydde den inn på symaskinen, men ble likevel ikke fornøyd. Siden har den ligget i skapet. Da min mor var på besøk, prøvde hun den og syntes den var kjempefin. Vi gjorde derfor en byttedeal. Hun fikk cardiganen og betalte for garnet på den nye koften jeg hadde lyst til å strikke.

Så da var det bare til å lete etter den perfekte koften. Ikke for vanskelig og ikke for mye mønster. Hadde koften hatt mye mønster, ville jeg sittet med nesen i garnet og mønsteret i dyp, dyp konsentrasjon, og det kunne blitt litt vel heftig for en nybegynner. Mor kjøpte boka "Norsk strikk"  fra hobbyklubben rett før jul, og den fikk jeg låne. Her var det jammen mye stilig!
Jeg lurte litt på å strikke fanakoften (bildet over), men fant ut at det var litt for mye lus - noe som muligens ville resultert i lus som en måtte brukt lupe for å se, eller meterlang tråd på baksiden.
Til slutt landet jeg på denne kofta. Den har mønster, men så lenge det er mye ensfarget underveis, tenker jeg det går fint :) Boken "Norsk Strikk" kom ut i 2010. Så da jeg skulle kjøpe garn, ble jeg ganske overrasket da fire av garnene var gått ut av sortimentet! Men det var ikke verre enn å finne andre farger som passet sammen. Nå skal jeg sette meg ned med pinnene og komme i gang, mens jeg fortsatt er hektet :)

2 kommentarer:

  1. Den var veldig fin!! Kanskje du tar opp bestilling hvis du fortsatt er hekta når du er ferdig...

    SvarSlett
  2. hehe..kanskje det, kanskje..får se. Nå må jeg i hvert fall bli ferdig den første :)