fredag 10. desember 2010

Hvem er denne karen, med sekk og lue på?

I år har jeg verken fått julekalender eller giddet å skaffe meg en selv. Men nesten hver eneste dag, tenker jeg likevel på mitt gamle kollektiv og pakkekalenderen vi hadde der. 
Vi var fire jenter i kollektivet. Vi hadde gått to og to sammen for å gjøre det spennende for de andre. Hver ettermiddag når en hørte Jon Blunds kjenningsmelodi i leiligheten, visste vi at det var på tide å finne to stk jenter med røde hodeplagg, for da var det tid for kalender. Noen ganger ble det en høytidelig overrekkelse, andre ganger rebusløp til den store gullmedalje. Kalenderen hadde ikke fancy bloggifiserbart utseende, og ikke alltid uberduberfantastisk innhold. Men det var heller ikke meningen. Meningen var at vi skulle ha fellesskap, tanken bak gaven og at vi skulle ha en gøyal advenstid. For det er ikke tvil, vi hadde det kjempegøy!

Vi hadde ikke bare kalender, men også pepperkakehus. Tror det nesten er det første, morsomste og mest herpa pepperkakehuset jeg noen gang har vært ute for. Ikke akkurat Pepperkakebypotensiale..hihi..Vi burde nok brukt Den gode feens melisoppskrift. Kanskje det hadde hjulpet? Jenter, tusen takk for gode, gode minner! :) 

Et annet år pakket jeg inn søte sjokolader og skrev hyggelige lapper med dikt, barnesitater eller andre fine vers. Denne sendte jeg hjem til mine foreldre, for å vise hvor mye de betyr for meg. Hver eneste ettermiddag satte de seg ned for å åpne kalenderen, annenhver dag. Den som ikke fikk sjokoladen, fikk lese lappen. Året etter, pakket mor inn de samme lappene og sendte til min bror. En ekte "pay it forward". Kanskje det er noe du kan gjøre (til neste år) til en som betyr mye for deg?

Jeg synes det er viktig å tenke på hva en mener kalenderen egentlig skal handle om. Er det "julaften" hver eneste dag, eller skal det være samling og en baktanke som betyr noe for andre?
Hva tenker du?  

6 kommentarer:

  1. Hihi...ja jeg fikk jo opp ett hus til slutt og det gjorde jammen du også:):) skal jo være litt skjevt og rart da:) Håper det ikke raser sammen før jul:P
    Jeg syns mange pakkekalendere tar helt av her inne. Foreldre kjøper store gaver til barna hver dag..lurer på hva de forventer å få på julaften da. Koselig med en liten ting..bør ikke koste noe heller. En massasje eller oppvask hadde jeg blitt glad for;)

    Klem Lise

    SvarSlett
  2. Såå koselig!! Håper du får en fin kveld! Klem

    SvarSlett
  3. Det hørtes ut som et fantastisk kollektiv, og en utrolig koselig kalender! Enig med deg at kalenderen skal være mer enn bare gaver- fellesskap er det beste!

    SvarSlett
  4. Så koselig! Mimre mimre, var veldig kjekt med Jon Blund og rødluene som sang rundt i leiligheten:)

    Klem, Hildegunn

    SvarSlett
  5. Så koselige kalendere! Spesielt den med lappene da... Det var en veldig god ide! :)
    Koselig at du ville være med på min giveaway:)
    klem fra saga.

    SvarSlett
  6. Takk for koselige kommentarer, jenter! Det setter jeg pris på:)

    SvarSlett