tirsdag 7. desember 2010

hjemmelaga julekuler

I år er det blitt veldig populært å strikke sine egne julekuler. Det er til og med kommet en egen oppskriftsbok for akkurat dette formålet. Dette fikk jeg også lyst til, men jeg hadde verken rødt garn, isoporkuler, pinne 3 eller oppskriftsboka. Man tager hva man haver. Så jeg fant frem hvitt og grått garn, pinne 3,5, vatt og rutepapir til å tegne mønster. Det ble selvfølgelig en del prøving og feiling, jeg er nemlig ingen kløpper på strikking med flere pinner om gangen, men jeg fikk et resultat til slutt. Har du lyst til å gjøre det samme? Her er i hvert fall en fremgangsmåte:
 
  • Legg opp 8 masker på pinne nr3.
  • Legg opp 1 m  i hver m = 16m
  • 2 omg rett
  • legg opp 1m i hver m = 32m
  • 2omg rett
  • Legg opp 13 m spredt på pinnene = 45m
  • 2omg rett
  • følg mønsteret
  • Når du er ferdig med mønsterdelen, gjør du følgende: 
  • 2omg rett
  • Fell 13m spredt på pinnene. = 32
  • 2omg rett 
  • Strikk sammen to og to masker = 16m
  • Strikk sammen to og to masker = 8masker.
  • Fell: *r - ta tråden igjennom* 
  • Stapp vatt i julekula og snurp sammen. 
  • Til slutt er det pent å hekle en hempe på toppen av kula. 
Har du lyst å bruke isoporkuler kan det være lurt å prøve denne oppskriften.
Lykke til! :) 

6 kommentarer:

  1. Seriøst. Jeg legger meg flat! du er rå! kjenner det er helt greit at du skal strikke tøfler til mini;)

    SvarSlett
  2. Åh! Du Ragne, du Ragne! TAKK! :) Det er ikke bare du som synes det er helt greit at jeg skal strikke til minsten :)

    SvarSlett
  3. Så skjønne kuler!! Du er bare sååå flink :)

    Tror jeg skal ha garn og pinner klare til mamsen kommer ned til jul :)

    Ha en skjønn adventstid!

    Klem til deg

    SvarSlett
  4. du er utrolig flink!!!!
    jeg skal bli like flink som deg når jeg blir stor. haha :) :)
    love u, baby!

    SvarSlett
  5. Sånn vil jeg også prøve meg på!! Men uten å poste det på bloggen etterpå, naturligvis. Jeg tipper det ender opp med å bli noe jeg kan gi til min halvblinde oldemor, hvis jeg hadde hatt én.
    Du er rå!

    SvarSlett
  6. Takk jenter! :)
    Martilie: Det å være klar med garn og pinner høres ut som en god plan!:)

    Stine: hihi..Når du blir stor lissom ;o)

    Wildest Jeans: Hahaha..Takk for en herlig kommentar og en god latter! Men jeg er sikker på - du hadde klart det! Kan hjelpe deg når du kommer på besøk..eller..da skal vi jo til stoff og stil :)

    SvarSlett