tirsdag 9. november 2010

Singer symaskin

Da jeg var 6 år gammel, fikk jeg min første symaskin av farmor og farfar. Hvis jeg ikke husker helt feil, hadde den vært oldemor Berthas. 
Mor klipte opp noen lapper, la rette mot rette, og fortalte meg hva jeg skulle gjøre, mens hun fortsatte på noe annet. Jeg ble sittende og "putle" med symaskinen og stoffbitene mine. Da mor kikket bort for å se hvordan det gikk med meg, ble hun overrasket! "Jentå syr jo beint jo!" Så den som måtte klippe flere lapper, det var mor. Jeg sydde og sydde, hele ettermiddagen. Til slutt måtte mor klippe bakstykke til mitt aller første mesterverk: nemlig lappeteppe til dukkene mine.

Jeg var alltid kjempefornøyd med det lappeteppet. Jeg husker til og med at jeg viste det til oldemor på sykehjemmet. Hun syntes jeg var så flink at jeg fikk en pose med "honning kamfer". Gode minner altså!:)

Da jeg var hjemme i Stavanger forrige helg, fortalte mor at hun ikke klarte å finne lappeteppet. Det er ikke kastet, men ligger muligens på loftet i det gamle huset til farmor og farfar, så jeg får heller vise det en annen gang. Men det jeg kan vise frem, er symaskinen som startet det hele. En hekte Singer håndsymaskin. Lekker ikke sant?




Det som gjenstår nå, er å finne en liten hedersplass til Singeren min.

5 kommentarer:

  1. For en skatt!!! Og ikke minst koselige minner.. :)

    Ha en super duper onsdag!

    Klem fra Tove

    SvarSlett
  2. Så koselig historie, og så herlig at du fikk vist frem lappeteppet til oldemoren din! Gøy å arve en sånn skatt, de Singer-maskinene er rett og slett nydelige og fortjener en hedersplass!
    Ha en fin onsdag :)
    Klem fra Bekka

    SvarSlett
  3. Nydelig symaskin, håper du finner lappeteppet! Det hadde vært morsomt å sett det. Så lekre de lysklypene dine er, veldig dekorative! Ha en flott dag, klem fra Jorunn

    SvarSlett
  4. Så flott symaskinen er. Blank og lekker. Har den vært oppbevart så flott eller har du fått den pusset? jeg har nemlig en gammel singer jeg og, og den kunne trenge å pusses litt, ja. Så, hvis du har noen tips, tar jeg gjerne imot.
    :)

    SvarSlett
  5. Jeg har ikke gjort noe med Singeren de siste 20årene, men jeg tror farfar fikset litt opp på dekselet før jeg overtok den. Jeg har dessverre ingen gode tips der. Men jeg kan høre med far. Han er en reser når det gjelder slike ting..eller..jeg lever i hvert fall i troen på at "han far kan alt" :)

    SvarSlett