onsdag 17. november 2010

Rutetøfler

Her om dagen strikket jeg babytøfler. Såkalt "rutetøfler". Synes det er skjønne gaver til den lille.
Tøflene skal toves i maskinen, derfor strikkes de litt store.
Er de ikke skjønne vel? De er fortsatt litt store, men jeg går ut i fra at man får veldig mye tøy i gaver til den nyfødte. Da er det greit å få noe som man kan ta frem når den lille blir litt større.

Lurer du på hvordan det gjøres? Det er veldig enkelt, så det skal alle klare. Jeg strikker 10x10 på pinne nr5,5 (evt nr5). Bruk to ulike farger, og strikk annen hver rute. 6 ruter opp. Deretter plukker du opp 10masker til venstre på rute nr 2. Strikk 10x10. Deretter plukker du opp 10masker til høyre på rute nr 5.
Jeg har ikke tegnet opp monteringsmønster, men er du interessert, er det bare til å ta kontakt, så skal jeg slenge meg rundt og prøve å forklare :)

8 kommentarer:

  1. Veldig søte tøfler! Takk for oppskrift :) Tror nok jeg skal produsere et par sånne til Lille My!

    SvarSlett
  2. Åhh så søte :)

    SKulle hatt dem litt større, men nyyydelige var de :)

    Klem fra Tove

    SvarSlett
  3. Ellen: ikke dumt! Enkle og lekre. Perfekte til lille My! :)

    Martilie: Jeg har voksenstørrelser også, så hvis du er interessert, er det:
    Dame: 19-21masker (ca 2 nøster av hver farge)
    Herre str 43-44: 24masker (ca 2,5 nøster av hver farge)

    Skal du ha mindre størrelser, kan du jo bare teste det ut med noe midt i mellom :)
    klem

    SvarSlett
  4. Tusen, tusen takk! Så snillt av deg! :)
    Jeg skal jammen ta frem strikkepinnene..
    Og overraske døtrene mine og kanskje meg selv (ha ha) med nye tøfler til adventskalenderen :)

    TAKK!

    Klem

    SvarSlett
  5. Herlig!
    Blir de litt for store, er det bare til å kjøre dem en ekstra gang i vaskemaskinen. De blir ekstra godt tovet dersom du tar med andre klesplagg.
    Og dersom du sender meg en mail, kan jeg sende deg monteringsoppskrift.

    Lykke til! :)

    SvarSlett
  6. Skikkelig nydelige, Åshild. Du er virkelig flink!
    Klem

    SvarSlett
  7. Å så søte småtøfler. Deilige og varme, så er de lete å ta på :)
    Klem
    Randi

    SvarSlett
  8. Så utrolig søte de var! Herlig gave å gi bort til en nyfødt :)
    Ha en fin kveld!
    Klem fra Bekka

    SvarSlett