søndag 28. november 2010

Første søndag i advent

Da er det endelig blitt første søndag i advent. For oss som elsker julemusikk, julekos, julekakebaking, julepynt osv. er dette dagen der en endelig kan vise litt av sitt sanne jeg. Ja, for før første søndag i advent, pynter man gjerne i smug, tenker lenge og vel på hvordan en skal pynte, hvilke julegaver en skal lage/kjøpe, og hvem som skal få hva. Men nå, nå kan jeg endelig innrømme at jeg har hørt på julemusikk siden starten på november og begynte med julegavene i september. Eller...det er vel det man kanskje ikke skal si? hihi..

På et loppemarked jeg var på i høst, kjøpte jeg denne lysestaken. Jeg har ikke akkurat vært rask på avtrekkeren. Så den har ligget i bilen i lange tider, for å minne meg på at jeg må kjøpe spraymaling. Det er ikke få ganger jeg har hørt følgende spørsmål: "Hvorfor i all verden har du en lysestake i bilen?" "Det er selvfølgelig for at jeg er forberedt på en impulsiv romantisk aften i bilen"..Eller kanskje ikke..
I går var det altså klart for den store lysestakespraymalingdagen. Det er alt for kaldt til å gjøre dette ute, derfor tapetserte jeg vaskerommet med søppelsekker. Heldigvis hadde jeg ikke glemt forrige spraymalingsforsøk, og tok derfor på meg maska.
Her ser dere resultatet. Messingstake ble som ny. Siden jeg ikke har hatt en slik lysestake før, hadde jeg heller ikke lysmansjetter. Dermed ble det laging av lysmansjettadventspynt i tillegg. Ikke vanskelig. Jeg brukte litt tykkere papir, klippet en strimle til hvert lys, som jeg limte til en sirkel, limte en blonde på begge sider, et sløyfebånd på midten + litt pynt. Gjort på 1-2-3 :)
Her er årets adventsstake. Synes det er så fint med mose og kongler. Siden jeg er en gammel Black Design medarbeider, tenkte jeg at jeg skulle gi dere et lite lysbrenningstips når det gjelder kubbelys. Første gangen du brenner lyset, er det viktig at det brenner helt ut til kanten (ikke så mye at det renner over). Slukk så lyset og la det størkne litt. Deretter kan du tenne lyset, og det brenner pent nedover, uten søl. Hvis du bare brenner litt i midten, vil lyset brenne nedover akkurat på denne måten, og du får ikke utbytte av lyset.

Resten av adventspynten får dere se i neste innlegg, symaskinen venter. 
Ønsker deg en fin søndag! :)

2 kommentarer:

  1. Så fin den ble med maling! Har ikke slått meg at det går an å male slike;) God advent!

    SvarSlett
  2. flott blogg. likte godt knappe øredobbene

    SvarSlett