lørdag 4. september 2010

Bakermester harepus

I dag har husmora vært i gang. Jeg har vaska hele leiligheten - til og med vinduene! Det...kremt...ble ganske synlig at de ikke var så rene som jeg trodde, da sola tittet frem. Men nå er det blitt skinnende rent. 
Jeg har også bakt brød. Ikke brød som blir tørre og smuldrer opp bare en ser på dem. Neida, jeg har endelig funnet en "oppskrift" som gir gode, luftige og saftige brød.

Oppskriften? 
1 kg (1pk) Fibra melblanding
1L vann
2pk gjær
2 store gulerøtter
litt stæsj etter ønske
og nok mel, av ett eller annet slag, til at deigen ikke lenger er klissete. 
Elt og elt og elt litt til. Dersom du ikke har kjøkkenmaskin, kan du jo se på det som en treningsøkt..tihi..
Rull dem ut og sleng dem i formen med en gang. Her i gården gidder jeg ikke for- og etterheving. Men lar dem stå på benken til de har passelig størrelse.
(Oppskriften gir tre brød) 

Og siden jeg er alene og ikke spiser et helt brød til dagen, har jeg skåret dem opp i skiver, slik at jeg kan ta opp det jeg trenger. Skal du ha med noen skiver til lunsj? Ingen problem! Det er bare til å ta på pålegg mens de er frosne. De er nemlig tinte til det blir lunsjtid:)

I denne bloggverden burde jeg egentlig hatt et nydelig bilde av den lekre kjøkkenmaskinen min (helst en kitchenAid), mens deigen var til heving. Men mitt arvegods av en kjøkkenmaskin har en del skjønnhetsfeil kan en si, så den tørr ikke komme ut av skapet for å bli bloggifisert..tihi..

Nå er det siste finpussen før jentene kommer. For i kveld er det ost og kjeks som står på menyen.
Ønsker deg en strålende lørdagskveld! :)

3 kommentarer:

  1. Ser godt ut! Så fint at du deler oppskrifta.

    Hilsen Fama

    SvarSlett
  2. Takk for hyggelige tilbakemeldinger Fama! Koselig at du stikker innom! :)

    SvarSlett
  3. Takk! Jeg skal bake brød i morgen den dag, med DIN oppskrift :D
    Ingenting er som duften av nybakt brød i hjemmet!

    SvarSlett