fredag 25. juni 2010

Snickersiskake

Etter ønske fra flere kakemumser der ute, legger jeg ut oppskriften på snickersiskaka, som jeg endelig har fått taket på. 

Bunn:
5 eggehviter – piskes stivt til marengs. Ta i sukkeret når eggehviten er stiv.
4 dl sukker

250 g peanøtter hakkes
30 stk Ritzkjeks knuses
1,5 ts bakepulver
1,5 ts vaniljesukker

Bland dette og ha oppi den stivpiskete marengsen. Hell røren oppi langpanne, eller to rundformer for å få en rund kake (med bakepapir).
Stekes i 20 min ved 170 grader, litt under midten i ovnen. (Marengsen skal være litt karamellaktig inni - derfor den korte steketiden)

Fyll:
1 pl kokesjokolade smeltes med
2 ss kaffe

5 eggeplommer og
4 ss melis piskes til eggedosis

3 dl fløte stivpiskes

Bland sammen alt fyll. Del kaka i 2 (hvis du har langpanne) med fyll mellom delene (som verdens beste) Fryses. Ta den opp av frysen ca 1/2 time før servering:

Pynt: Smelt sjokolade sammen med en bitte liten smørklatt. Ta det i en pose og sprut det dekorativt over kaka.

Og dersom du har gjort alt riktig, vil resultatet se ca slik ut :) 

Da er sommerferien i gang, og jeg nyter min første feriedag! 

Ønsker deg en fin dag! :)

3 kommentarer:

  1. Så flott den var Åshild. Ska få Øyvind t å laga den en gang,hvis ikke eg prøve mg då..
    Klem i fleng fra Slæsh

    SvarSlett
  2. Takk! :) Den e jysla goe, så nå må du bare finna fram kokkekunstene dine ;) Klem

    SvarSlett
  3. Hei hei :)

    Så koselig at du har vært inne og tittet på bloggen min :) Det er alltid så hyggelig med noen ord til kommentar :) Da fant jeg jo frem til deg også :)

    Håper du får en deilig helg :)

    LiljeHvit :)

    SvarSlett