søndag 25. april 2010

Den store syboken

Min mor har arvet en sykoffert, med en stor sybok og mange mønstre fra min mormor, som jeg igjen har overtatt.

Sist jeg var hjemme, satt vi og kikket i boka, mens vi humret og lo. Tidene har virkelig forandret seg! Boka legger ikke noe mellom fingrene: Kvinnens plass skal være i hjemmet, boka gir ekteskapsråd og det er en samfunnsoppgave å få kvinnen interessert i søm. 
Her kommer noen utdrag fra boka: 
  •  "Som kvinne kan De vanskelig finne noe som bedre kan uttrykke Deres intelligens og personlighet."
  • "De vil føle Dem hjemme, en verden hvor stoffer og farger og linjer og stil er de viktigste merkestenene".  
  • "Dette er en bok for den moderne kvinne som vet at det å kunne sy er like påkrevet og verdifullt i dag som på våre oldemødres tid".
  •  "Nå for tiden har de fleste kvinner vært vant til å ha en god del penger mellom hendene, og det betyr ofte en stor overgang å gifte seg og bli avhengig av én inntekt som skal strekke til for alt. Det blir ikke lenger mulig å opprettholde standarden i klesveien, og dette er mange ganger årsaken til mye bitterhet i ekteskapet".
  • "Det er faktisk noe av en samfunnsoppgave å få så mange kvinner som mulig interessert i hjemmesøm, for det reduserer hjemmets utgifter til klær".


Gaven til "ham" - velegnet til reisebruk og til å hygge seg i hjemme".

Dansekjole og ballkjole.

"Frøken tenåring skal på sommerfest i gult".  "Flatterende to-delt kjole - meget kledelig for alle aldre".

Jeg synes disse kjolene er veldig søte. Og siden jeg har litt peiling på søm og symaskin, så kanskje jeg prøver meg på dem en dag. Men jeg er glad jeg lever i dagens samfunn og kan bestemme helt selv, når eller om jeg har lyst til å sy.

2 kommentarer:

  1. Hahaha, hadde mormor en sykoffert, det har vært en godt bevart hemmelighet. Den må nok hun ha arvet eller kjøpt på loppemarked.

    SvarSlett
  2. hehe..det sa vi også. Men den har faktisk vært i bruk, for det var mormors krusseduller på noen av mønstrene. Men hvem som fikk æren av å bruke plagget, vet ikke jeg.

    SvarSlett